Sider

søndag 15. januar 2012

Things I love on a Sunday

Søndag
Søndag må være ukens beste dag. Jeg er alltid (ok, ikke ALLTID) så inspirert på søndager. Livet er herlig på søndager. Planen idag var egentlig å dra på tur, men det ble liksom aldri noe av.

Kokebøker
Da jeg innså det, bestemte jeg meg for å bla i den nye kokeboken min :

Fås kjøpt her til 298 kr, fraktfritt. Just saying.

Vegetarmat
For en tid tilbake begynte jeg å tenke på å gå over til vegetar mat. Jeg brukte mye tid til å lese meg opp på hvordan jeg skulle få fullverdig protein, oppskrifter og næringsinnholdslister. Jeg fant ut at ja, dette var noe jeg kunne prøve. Litt redd var jeg, for jeg hadde jo aldri smakt linser, bønner og kikerter før, av den grunn at det ser ikke særlig fristende ut og høres altfor skummelt ut. Jeg googlet på hva folk mente disse forskjellige belgfruktene smakte, og fant ut at jeg godt kunne prøve. Men ikke ennå. Jeg måtte ha litt tid til å forberede meg til å endre hele kostholdet mitt. Forberede meg på å smake masse nytt som jeg aldri før har smakt. Skummelt var det. Og det tok meg ca. 2 mnd før jeg var klar til å begynne livet som "vegetarianer". Jeg skriver det i gåseøyne for dette er fortsatt et prøveprosjekt, jeg vet jo ikke om jeg holder ut i det lange løpet. Men fra 1. januar startet jeg.

Foreløpig har det bare gått fint, jeg har smakt utellelige (ca. 14) forskjellige retter, og utrolig nok likt alle, til og med forelsket meg i noen.

Grunnen spørr dere meg kanskje om? Jo det skal jeg fortelle dere. Jeg liker egentlig ikke kjøtt. De siste årene har jeg kun spist kjøttdeig og kyllingbryst, og ribbe til jul (og jeg får kun ribben ned pga julesausen til pappa). Det har blitt tyngre og tyngre å få ned kjøtt den siste tiden, så ille at jeg til og med har sittet og brekt meg om jeg ikke har tilberedt det selv (altså, nesten stekt det ihjel). Jeg "lurte" megselv ved å ta mindre kjøtt i gryteretter, alltid mye mer tilbehør osv. Så hvorfor skal jeg "pine" megselv når det finnes andre måter spørr jeg da.

Ja, dette var mye uinteressant informasjon på en gang. Unnskyld.

Matlaging
I allerfall, jeg storkoser meg for tiden med maten min. Til og med så mye at i dag sto jeg på kjøkkenet i 3 hele timer og laget mat. Og selvfølgelig tok jeg bilder av prosessen til dere:

Til tomatsausen
Pasta med tomatsaus
 Irske frikadeller (denne var spennende dere! Anbefales på det sterkeste, og om du ikke har høy nok iq til å tenke det selv: du trenger ikke være veggis for å prøve disse rettene da ;) )
 Ferdigstekte Irske frikadeller om du ikke skjønte det
 Grønnsakspure
 Også bakte jeg rundstykker som ernæringsmessig passer godt sammen med grønnsaker, (bilde kommer under)

Altså:
Forrett
 Hoveddrett

Det ble nok mat til å fore sikkert 20 stykker, så nå har jeg mange måltid jeg kan fryse ned. Bare ett problem. Jeg tror ikke jeg har nok plass i fryseren. Hm.
Om noen ønsker oppskrifer så for all del rop ut, så skal dere få :)

Ha en strålende søndagskveld !
- M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar