Sider

mandag 26. september 2011

Nordic Dharma Feiring

Som dere sikkert har fått med dere var jeg på Nordic Dharma feiring i helgen på Buddhistsentret. Mennesker fra hele norden (Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, England, og jeg tror det var en fra Polen og en fra Island) var samlet og vi hadde en super hyggelig og interessant helg.

Fredagen var det kurs i hvordan man skal tegne Buddha. Og det er faktisk ganske avandert fordi Buddhas ansikt er så perfekt, og har ingen feil. Og det er 100% symmetrisk, så det gjelder å få det helt likt på begge sidene. Kadam Chris var en helt fantastisk lærer og så utrolig flink og morsom. Jeg må si jeg ble superstolt når jeg fikk til å tegne Buddha så bra som jeg gjorde, og han gav meg mye skryt for tegningen min.

Både Lørdag og Søndag var det foredrag av Kadam Bridget, der temaet var Healty mind, Happy life. Hun var altså så fantastisk flink, og så inspirerende. Det var akkurat som om hun hadde skjønt det hele, alt ble så klart og logisk. "It's so easy, but still so hard" som hun selv sa. Hun snakket da om sinnet (mind på engelsk), om forskjellige (jeg finner ikke noe godt norsk begrep så jeg skriver det på engelsk) states of minds. Om hva som holder oss tilbake fra å bli lykkelige, og hva vi må jobbe med for å få det bedre. Det var altså så interessant at jeg får det ikke sagt.

Etter foredragene holdt Kelsang Tubchen meditasjon. Hun tok da forskjellige meditasjoner hver gang som passet til det Kadam Bridget hadde snakket om.

Vi tok også en tur til Akershus Festing i lunsjpausen på lørdag. Jeg hadde jo faktisk ikke vært der før, så var en morsom opplevelse å se den vakre utsikten over Akerbrygge og alt rundt.

Lørdagskveld var det noe som kalles en "Puja" også kalt Chanted bønner.

"Pujaer ("chanted" bønner) er en viktig del av vårt spirituelle liv. De hjelper å stilne våre tanker, lage en forbindelse til Buddhaene, og mottar velsignelser og bekyttelse. De forbereder også sinnet vårt for meditasjon og er veldig helbredende og inspirerende." (hentet fra hjemmesiden til Meditajonioslo)


Vi tok da en  Wishfulling Jewel med "Tsog" offerings, hvor vi dekket fat med matoffringer til Buddhaene. Maten blir da velsignet og spist etterpå. Denne delen ble for meg litt som spesielt.

Også fikk jeg jo det vakreste komplimentet jeg har fått i mitt liv i helgen! En av kvinnene som deltok kom bort til meg og sa: "You are so beautiful. You are really exremly beautiful." Snilt eller?

Her kommer noen bilder fra helgen:

Kurs i å tegne Buddha av Kadam Chris Heyes
Alteret på Buddhistsentret

"The Wishing tree" Så vakkert...
Tur til Festningen
Kadam Bridget Heyes
Ofringsbord til Puja'en
Kelsang Tubchen, buddhistisk nonne som er hovedlærer på buddhistsenteret

- M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar