Sider

torsdag 25. august 2011

Vi jenter er ganske teite

Kvinnemennesket. For en rar skapning.

Det er vel ingen i verdenshistorien som har skjønt seg på kvinnen. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke helt gjør det selv. Vi er følelsesmennesker, så naive og godtroende, ja jeg sier ikke at menn ikke også kan være det, men det er vel mest kvinner.



Se for deg denne situasjonen: Du møter en fyr på fest. Dere slår ann, og ettersom kvelden går får dere ganske god kontakt. Han får nummret ditt. Dagene går, men ingenting hører du. Du venter og venter. Kanskje han er fri for strøm på telefonen? Kanskje han er havnet utenfor en ulykke? Vi finner på tåleplige unnsykldninger på hvorfor han ikke tar kontakt. Skuffelsen blir større og større. Du innser tilslutt at han ikke kommer til å la seg høre fra.

Hvor standard er ikke det? Hvor mange ganger skal vi gå på den samme feilen? Og når skal vi lære?

Men neida, der ligger vi og fantaserer og drømmer, om dumme ting som vi vet aldri kan bli en realitet.
Drømmer om at en mann skal gi oss roser, holder rundt oss, vise omsorg og elske oss. Ikke bare nok en drittsekk som kun er ute etter èn ting. Sex. Ja, også kan vi ta den "klassiske mannen" som bare tar kontakt når han drikker, eller han som kun sender melding en gang med flere måneder mellom hver gang.



Gang på gang går vi i samme falla, for kanskje han er annerledes, kanskje han er vår "Mr. Big". Men neida, han var vist ikke det allikavell. Istedet ender vi opp med å rakke ned på oss selv, finner teite feil. "Hva er galt med meg siden jeg bare tiltrekker meg idioter?" "Jeg kommer til å være singel resten av livet!" "Ingen vil ha meg" Osv. Eller er jeg alene med disse tankene?

Jeg går rundt og lengter, jeg lengter etter en som vil sitte i sofaen med meg og bare la meg sitte i armkroken hans, en som er god og snill, som sier han er glad i meg og mener det. Jeg lengter etter en som jeg kan være stille sammen med, uten at det blir rart, en som har forståelse for at jeg er mor og har et enormt ansvar der. En som faktisk skjønner at jeg er en "pakkedeal", to til prisen av en. Det er ikke bare meg. Det er meg og min sønn. Du kan ikke bare få den ene. En som gir meg plass til å være meg, men samtidig ikke tar avstand og etterlater meg med et spørsmål som "Hva skjedde?". En som sier jeg er vakker når jeg ikke har en bra dag, en som holder hånden min, en som vil være sammen med meg. Det er kanskje for mye å be om?


- M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar