Sider

lørdag 1. oktober 2011

Camphill Solborg

Årets studietur gikk til Camphill Solborg ved Jevnaker. Det er en liten landsby for helhelig bo- og arbeidsfelleskap for unge og voksne med særlige behov. Camphillen på Solborg er da for mennesker som er psykisk handikappet. Det bodde også flere familier der, og selvfølgelig de som driver stedet. Sånn sett er det et helt fantastisk sted for menneskene der. Det var så utrolig å se at mennesker med psykiske handikapp var i arbeid, at de også kunne føle at de gjorde noe nyttig, og det gjorde de så absolutt. Vi fikk desverre ikke så mye tid sammen med landsbeboerne, noe jeg faktisk skulle ønske at vi fikk.

På Solborg er det en gård, gartneri, veveri, bakeri og det foregår skogsarbeid. Klassene (2. år førskole og lærerlinje) ble delt inn i fire grupper, hvor vi rullerte på oppgaver gjennom de fem dagene vi var der. Oppgavene besto av å være på gården/skogen samt melke kuene, være på gartneriet, jobbe på Ashlagsrud og være på kjøkkenet for å lage mat/ husarbeid.

Det ble lange dager, enkelte dager startet vi klokken halv 7 på morningen og hver kveld var vi ferdig i 9tiden på kvelden.

Typisk min flax at jeg selvfølgelig ble allergisk (gud vite mot hva, kan jo være så mangt) og klarte derfor ikke å delta på alle oppgavene. Så de tre første dagene var rett og slett forferdelige dager, hvor jeg bare lengtet hjem. Torsdagen og fredagen var ikke så ille, ettersom de fleste av oss hadde fri torsdags ettermiddag og var med på Mikaelifest, med skuespill av landsbeboerne og motsprøver etterpå, solen skinte og alt var bare bra. Fredagen var også forhåndvis rolig, siden vi reiste hjem i 1 tiden, og før det var på månedsfest på Steinerskolen som var der.

Som vanlig tok jeg ikke fram kameraet før siste dagen, så fikk ikke så altfor mange bilder.. Hm. Men her er det jeg fikk tatt:

Utsikten mot drivhuset og veveriet.
Høstfargene <3



 Her samler landsbyen seg hver hverdag til morgensamling klokken 08:45
 Til motsprøven (jeg turte ikke gå inn der...)



 Husene er oppkalt etter Asbjørnsen og Moe, ettersom det var rundt her de samlet eventyrene






 Nesten klare til å dra
 Himlen åpnet seg for meg
 Nydelige katter var det der..

 ... og høner og to haner
 Ungene på skolen skriver også på bordene som alle andre plasser

 Fra månedsfesten på Steinerskolen

 Først jeg...
 ... så Maja

 Sjekk det spindelvevet da!


Er det noen som lurer på hva en camphill er for noe, kan du lese om det her.

- M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar