Sider

lørdag 8. oktober 2011

Hva betyr det å bety?

Dette er et spørsmål vi fikk i språkforming for noen uker siden, som jeg bare ikke klarer å få det ut av hodet.. For, hva betyr det å bety? Jeg klarer ikke å finne noe svar på dette. Jeg kan selvfølgelig gå på definisjon av ordet bety:

1 (verb)bety [bə'tyː]symbolisere, angi Hva betyr dette ordet
2 (verb)
bety [bə'tyː]ha verdi Denne boken betyr så mye for meg!

Ja, så har vi det klart for oss. Hjalp det? Nei.

La oss tenke på ting som betyr noe for oss. Noe som gir oss mening med livet. Det gjør det litt lettere å skulle definere det å bety, i aller fall for det følelsesmessige. For det som betyr noe for meg, trenger ikke bety noe for noen andre. Altså er det å bety veldig personlig.

Men kan vi egentlig sette ordet bety i en boks og si at dette er hva det er? For egentlig betyr bety så mye, så mye at jeg ikke klarer å sette det i en boks.


Vel, det ble faktisk litt klarere for meg nå..

- M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar